mandag 26. mai 2014

Oldeforeldre Engebret Hagen og hustru Anna Albertine Andreasdatter Myhren

Oldefar Engebret og Oldemor Anna (opprinnelig publisert 24.07.2013)

Engebret Hagen er sønn av Christian Andersen, som jeg har skrevet om her tidligere.

Engebret, foto privat


Engebret ble født 4 oktober 1889 og var en av ni søsken. Han ble døpt i Haug kirke den 19. januar 1890


Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Haug i Norderhov, Klokkerbok nr. II 1 (1876-1899), Fødte og døpte 1890, side 139.

Engebret ble konfirmert i Haug kirke 9. oktober 1904



Anna Albertine, ble født 19 juli 1891 på Drolsum, Modum. Hennes foreldre var Andreas Martinsen og Anette Olsdatter Myhren. Anna var en av syv søsken.

Anna Albertine, foto privat


Anna ble døpt i Heggen kirke 8 november 1891

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Heggen i Modum, Ministerialbok nr. 12 (1890-1898), Fødte og døpte 1891, side 15. 

Hun ble konfirmert i Heggen kirke 7. oktober 1906

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Heggen i Modum, Ministerialbok nr. 14B (1906-1917), Konfirmerte 1907, side 8. 

Hvordan de møtte hverandre har jeg ikke fått bekreftet, men familien Martinsen Myhren fra Drolsum hadde slektninger på Hval, og Anna skal visstnok ha bodd en periode hos disse, for å arbeide i området der. Det var ikke på Hvalsmoen militærleir eller Kaffistova som lå ved nordre port, men en gård som også drev med servering rett på den andre siden av undergangen etter hva jeg har blitt fortalt. Jeg håper jeg skal kunne klare å finne ut mer av om dette.

De giftet seg i Heggen kirke den 23. januar 1915, to av Annas brødre var forlovere


Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Heggen i Modum, Ministerialbok nr. 14B (1906-1917), Ekteviede 1915, side 95. 

De bosatte seg på Hval, hvor de bodde i alle sine år, og eiendommen er fremdeles i familiens eie. Det er den ene sønnen deres som nå bor på eiendommen, i et hus han satte opp bak Gamlestua. Gamlestua ble revet på 1950-tallet.

Gamlestua, foto privat

Gamlestua, foto privat. Her skimtes også nyhuset bak


Her oppdro de 5 barn, 3 gutter og 2 jenter. Man hadde ikke store krav til plass på den tiden.
Den ene jenta ble med tid og stunder min mormor.

Engebret arbeidet i alle år på jernbanen. Han begynte allerede i 1907 på Bergensbanens anlegg Roa - Hønefoss som anleggsarbeider. Siden som banevokter og til slutt som stasjonsbetjent på Jevnaker.

Engebret, hjemme i hagen på Hval, foto privat

Engebret her i mellom to arbeidskamerater, mest sannsynlig fra Jevnaker stasjon,
foto privat

Engebret  (til venstre) og en arbeidskamerat foran Dovregubben, foto privat

I Jernbanekalenderen for 1935 står han oppført som Stasjonsbetjent Engebret Hagen, medlem av pensjonskassen siden 15. juni 1921. Årslønn kr 3.325,-. Han hadde da i 1921 startet med en årslønn på kr 2.700,- I 1937 står han oppført med årslønn 3.650,-. Anna mottok enkepensjon frem til 1954 fra jernbanen. Informasjon mottatt fra Norsk Jernbanemuseum

Engebret var glad i jobben sin og reiste da selvfølgelig med tog når han skulle på jobb. Hval stasjon lå jo rett nedenfor huset, og da var det strake veien til Jevnaker. Dessverre ble han utsatt for en arbeidsulykke 4. mai 1942 og døde i5. mai 1942, i en alder av 52 år. (En liten tankevekker, jeg er 52 år nå).

I Aftenposten kan man lese onsdag 6 mai 1942 følgende artikkel


Og i Ringerikes Blad kan man lese torsdag den 7. mai 1942 følgende artikkel.



Oldefar Engebret hadde fått en stor flenge i hodet og en skade i ryggen. Med disse skadene ble han først fraktet hjem til Hval, men ble så kjørt videre til Drammen Sykehus hvor han døde tirsdag 5. mai 1942 på ettermiddagen.

Ulykken skjedde ved Blybergsaga

Foto: Fjeldanger Widerøe / Buskerud Fylkesfotoarkiv

Bare 17 dager etter hans død ble han bestefar for første gang, til min mor.

Oldemor giftet seg aldri på nytt, og når Gamlestua ble revet flyttet hun og yngste datteren inn i en leilighet i andre etasje i det nye huset.

Jeg kalte henne for "moimoi" Jeg antar det var fordi jeg hørte min mor sa mormor, og jeg ikke snakket rent, og da ble det vel mest sannsynlig til "moimoi". Jeg bruker fortsatt den betegnelsen på henne når jeg snakker om henne.

4 generasjoner, min mor, mormor, oldemor "moimoi" og meg ca 1964, foto privat

Artikkel fra Ringerikes Blad, dessverre er den ikke datert, men jeg vil tro at den er fra ca 1965.


Her er samme "buketten" i 1968, foto privat

Og til slutt "moimoi" med appelsintreet sitt, foto privat

Oldemor Anna døde i sitt hjem 24 april 1970. Begge er begravet ved Haug Kirke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar