mandag 26. mai 2014

Tippoldefar Christian Andersen og tippoldemor Maren Eriksdatter, Ringerike, Buskerud

En staselig kar og hans fru

Tippoldefar Christian Andersen ble født den 11 desember 1848 i Norderhov Kommune. Han ble døpt den 29 juli 1849 i Norderhov Kirke.

Han var sønn av Anders Olsen Halstenrudeie født 1809, Bålerud og Kari Olsdatter født 22 november 1816

Christian var en av i alle fall 6 søsken.

Olaus var eldst, han ble født ca 1845.
Så kom tippoldefar Christian i 1848.
Etter han kom Thoorina eller "Trine" som hun ble kalt i 1851.
Ingeborg ble født i 1853

og Andres i 1856
til sist kom Halvor i 1860, da bodde familien på Viulseie.

Jeg vet ikke så mye om Christian og hans fru Maren Eriksdatter. Men hun er i alle fall født den 17 februar 1849 på Hvalseie, Haug, Norderhov, døpt 24 juni 1849. Hennes foreldre var Erik Engebretsen, født 1805 og Berthe Marie Thorsdatter, født 1801. Maren var en av 8 søsken.

Ved 1865-tellingen bodde Maren på Hval, som tjenestepige.  Christian bodde hjemme sammen med sine søsken og foreldrene på Johnsrud

Folketellingen 1865
Han står i denne tellingen oppført som 15 år gammel, men han var 17 på dette tidspunktet.

Foto: privat

Ut fra uniformen har jeg fått bekreftet at han var med i det Norske Jægerkorps. Jeg skal komme litt mer tilbake til Det Norske Jægerkorps senere.

Christian og Maren giftet seg i Haug kirke den 9 januar 1870.

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 13 (1866-1874), Ekteviede 1870, side 355. 


De fikk 9 barn:

Andreas Kristiansenfødt 30 oktober 1869. Familien bodde da på Øren. Han ble gift med Gunhild K Slette, født ca 1872. Begge døde i 1961.

Karen Marie Kristiansenfødt 11 april 1872. Familien bodde da på Hvalseie. Jeg har ikke funnet hennes dødsfall, og det er nærliggende å tro at hun døde som barn, all den tid neste jente i familien ble døpt Marie. Dette er dog ikke bekreftet.

Marie Kristiansenfødt 9 august 1874. Også nå bor familien på Hvalseie. Marie ble gift med Gudbrand Pedersen, født 29 mai 1875.

Carl Johan Kristiansenfødt 4 november 1876. Her står det at familien bor på Hval. Jeg har ikke fått bekreftet om Hvalseie og Hval er ett og samme sted, men det er ting som tyder på det. Carl Johan giftet seg med Anna (har ingen informasjon om henne). Carl Johan døde 9 juli 1954.

Edvard Kristiansenfødt 11 april 1879. Her er også Hval oppgitt som bosted. Edvard giftet seg med Martha. Edvard døde 3 november 1954, Martha døde i 1960.

Karen Olava Kristiansenfødt 25 august 1881. Karen Olava ble aldri gift, men hun fikk en datter med en yngre gutt, Hilmar Hansen, født 1884. Datteren ble født i 1900, så de var veldig unge når de ble foreldre, og denne datteren vokste opp sammen med sin mor hjemme hos hennes foreldre.

Ole Kristian (Ola) Hagen, født 27 desember 1884. Familien var da bosatt på Hagen, Lerberg. Ola var den første av søsknene som brukte navnet Hagen. Ola giftet seg med Anna Mathea Pedersen.

Anders Kristiansenfødt 11 april 1886. Anders døde av "Spanskesyken" 20 november 19180. Bosted; Hagen av Hval.

Anders Hagen, foto privat


Takkehilsen i avisen etter Anders sin sykdom/dødsfall

Engebret Hagenfødt 4 oktober 1889 (min oldefar). Han døde i en arbeidsulykke ved jernbanen (Blyberg sag) 5 mai 1942. Han var gift med Anna Albertine Andersdatter Myhren fra Modum, født 19 juli 1891, døde i 1970.

Engebret Hagen, foto privat


Jeg skal lage et eget innlegg om mine oldeforeldre Engebret og Anna, hvor jeg blant vil fortelle litt om arbeidsulykken han var utsatt for.

Men jeg vil fortelle, som en litt morsom sak til slutt i dette innlegget.

Jeg, som da er oldebarnet til Engebret, traff en ire, som jeg fikk en sønn med. Denne iren fortalte meg at han hadde en bror som var gift med ei norsk dame. Han ville at vi skulle reise for å hilse på. Det morsomme var at jeg da oppdaget at hans bror var gift med min firmenning, et oldebarn av Carl Johan, Engebret sin bror :-) Vi firmenningene hadde ikke hatt kontakt med hverandre siden vi var barn. Verden er ikke stor :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar